N-VA Heers gaat met een sterke ploeg naar de kiezer.

Ons programma is samengesteld uit bevraging wat de voornaamste bekommernis is van de inwoners van onze gemeente en vooral door onder de mensen te zijn en te luisteren wat er leeft. En we merken op dat er verbeteringen mogelijk zijn.

Beslissingen nemen en standpunten innemen is niet makkelijk : je kan nooit voor iedereen goed doen. Maar ons uitgangspunt blijft dat we het algemeen belang steeds voorop stellen, zonder het welzijn van elk individu uit het oog te verliezen.

Want wij willen van Heers een gemeente maken waar iedereen zegt : het is hier goed om te wonen , leven en werken.

Sociale ongelijkheid daadwerkelijk aanpakken

Heers is een gemeente met een verouderde bevolking en een vrij zwak financieel profiel van vele van haar inwoners.  Het is  een absolute noodzaak  om een sociaal beleid te voeren dat gericht is op senioren zodat hun opvang, zowel op het vlak van huisvesting als op maatschappelijk vlak gegarandeerd wordt.  Vereenzaming als één van de grootst onderschatte actuele problemen aanpakken door een buurtwerking die niet enkel gericht is op samenbrengen van inwoners , maar eveneens als antenne kan dienen voor het opsporen en melden van ouderenproblematiek.

Als N-VA willen we hier werk van maken en zo veel mogelijk verenigingen aansporen om in dit project mee te gaan.

Een bijzondere aandacht moet er ook gaan naar de rechtstreekse bestrijding van armoede, een vaak verdoken probleem.  Het is moeilijk om deze doelgroep te bereiken. Daarom is het belangrijk om armoede uit de taboesfeer te halen zodat de weg naar hulpverlening makkelijker verloopt. Jonge gezinnen alsook eenoudergezinnen moeten meer betrokken worden bij het sociaal-, cultureel leven van de gemeente. Onze gemeente krijgt jaarlijks een niet onaanzienlijk bedrag ter beschikking om kinderarmoede te bestrijden.  Allerhande initiatieven als gratis soep tijdens de middagpauze in de scholen of  het geld gebruiken voor gratis sportkledij voor startende jonge sporters zijn perfect realiseerbaar. Op die manier hoeft de aankoop van sportkledij geen drempel te zijn om zich aan te sluiten bij een club. Waardoor het sociale isolement alweer wegvalt. Daarnaast is het nodig om alle hulporganisaties op dit vlak in kaart te brengen en een betere samenwerking te realiseren.

De komst van een budget winkel waar mensen met een laag inkomen aan inkoopprijs kunnen aankopen en die tegelijkertijd werkgelegenheid creëert moet worden ondersteund vanuit het lokale bestuur.

Heers als groene-agrarische gemeente met als roeping rust-gezondheid-evenwicht & toerisme

Van oudsher is Heers een typische landbouwgemeente, waarbij we de laatste decennia ook veel aandacht kregen voor onze natuur en ons historisch erfgoed. Al deze aspecten dienen om het toeristische potentieel van Heers verder uit te bouwen. De verder ontwikkeling van het ‘slow-living’ toerisme levert een positieve bijdrage aan  de lokale economie.

Heers moet garant staan voor rust, gezondheid, evenwicht en waar plaats is voor ontspanning, maar waar ook mogelijkheden zijn om mensen te werk te stellen.

Deze uitdaging moet onze gemeente blijven opnemen, waarbij we bij de hogere overheden zullen blijven aandringen om werk te maken van een degelijke toekomstvisie voor o.a. het kasteel van Heers.

Als agrarische gemeente ligt de uitdaging erin om een evenwicht te vinden tussen bedrijven en bewoners. Bij vergunningen moeten we durven afwegen of er voldoende draagvlak aanwezig is bij de bevolking (bijv. inplanting varkensstal etc …). Betrokkenheid en samenwerking tussen landbouw en natuurbeheer dringt zich op.

uw belastinggeld goed besteed

Meer dan ooit worden gemeentebesturen geresponsabiliseerd en dienen zij hun eigen financiële verantwoordelijkheden te dragen binnen de keuzes die gemaakt worden. Keuzes die voortvloeien uit een mix van noodzakelijke investeringen en initiatieven die de ganse gemeenschap ten goede komen. Daarbij moeten we terugkijken naar de kerntaken van ons bestuur en een aantal initiatieven durven in vraag te stellen.

Het moet de bedoeling zijn om een verantwoord en correct financieel beleid te voeren waarbij leningen enkel aangegaan worden om duurzame investeringen te financieren die op langere termijn nodig zijn. Hierbij denken we aan de vernieuwing van de Steenweg of de herinplanting van het containerpark op een nieuwe plaats.  Leningen worden niet afgesloten om lopende uitgaven te dekken of om leuke initiatieven te nemen die slechts enkele kleinere groepen ten goede komen.

Een gemeente heeft veel inkomsten , maar tegelijkertijd enorme uitgaven. Vele van deze onkosten zijn noodzakelijk, andere bepaalt het bestuur. En als u nu eens mee kon beslissen? Ziet u uw centen graag gespendeerd aan een project waarvan u al jaren droomt. Een concept dat vele burgers ten goede komt?

Om u de kans te geven een dergelijk project voor te stellen, wil N-VA Heers de komende jaren geld vrijmaken. Buurtcomités, verenigingen, belangengroepen of een groepje inwoners kunnen zich kandidaat stellen. Uiteraard moet uw voorstel goed onderbouwd worden met een projectplan, een budgettering en waarbij het maatschappelijk engagement aan de oorsprong ligt. Zeg nu zelf: Mee beslissen waaraan de gemeente uw belastinggeld spendeert, is dat niet wat sociale cohesie motiveert?

Toerisme als motor voor lokale economie

Heers heeft vele troeven. De natuur en bijhorende rust, een groot patrimonium en historisch erfgoed, maar eveneens de nabijheid van een aantal grote (winkel)centra als Sint-Truiden en Tongeren. Het fietsroutenetwerk en veel wandelwegen maken onze gemeente aantrekkelijk.

Inzetten op de exploitatie van de troeven die onze gemeente te bieden heeft is een must. Een aantal initiatieven die N-VA in het verleden heeft genomen worden onverwijld voortgezet : mee leven met de seizoenen door een aangepast evenement te organiseren: de bloesemfeesten in het voorjaar , het klaprozenfestival in de zomer, de oogstfeesten in het najaar en het suikerbietenfestival net voor de winter.

Toerisme en het floreren van de lokale economie gaan hand in hand. Lokale handelaars (zowel de kleinhandel als logies-uitbaters)  genieten mee van een doordacht beleid dienaangaande. Deze lokale handel dient dan ook voldoende middelen te krijgen om zich in de kijker te plaatsen.

Een markt met lokale producten , mogelijk in een herbestemde kerk, is enerzijds een steun aan de lokale economie , maar tegelijkertijd een visitekaartje voor de toeristische troeven die onze gemeente te bieden heeft.

De verdere (logistieke) ondersteuning van de restauratie van het kasteel van Heers is cruciaal om dit pareltje in ere te herstellen en zijn plaats in het toeristisch plaatje van de gemeente te geven. Dit dossier moet zijn weg vinden naar de hogere overheden.

Winkelen in eigen gemeente.

Hoe ver moet jouw voeding reizen voor het op je bord landt? En hoe ver rijd jij zelf als je eten gaat kopen? Dat zijn belangrijke vragen in een maatschappij die duurzamer wil worden. De N-VA wil de keten tussen voedsel en consument dan ook zo kort mogelijk houden. In Heers is dat niet zo moeilijk. Onze landelijke gemeente produceert de heerlijkste groenten, fruit en vlees. En dus sporen we iedereen aan om lokale producten te kopen. Om de streekproducten extra in de verf te zetten, wil de N-VA één of twee keer per maand een markt organiseren met pure Heerse producten. Zeker tijdens de toeristische topmaanden is dat een extra troef. Misschien kan die markt zelfs plaatsvinden in een van onze kerken?

Uiteraard kunnen onze lokale telers ook niet in alles voorzien wat op ons bord komt en dus pleiten we tevens voor de uitbouw van een goed lokaal economisch winkelnetwerk, waarbij het winkelen in Heers zelf aantrekkelijk moet worden. Onze visie voor het aantrekken van een budgetwinkel blijft alleszins ongewijzigd. Het heeft geen zin om liters benzine te verbruiken om dan verderop ennkele procenten goedkoper te kopen.  En van een kwalitatieve low-cost winkel wordt iedereen beter.

Je eetgewoonte aanpassen is niet nodig, maar een snellere weg naar je bord, maakt het verser en eerlijker. Van waar kwamen jouw appelen ook alweer?

Een modern containerpark op een nieuwe locatie

Afvalvrij leven is een uitdagende opgave. Alleen samen kunnen we de toekomst voor onze kinderen, onze kleinkinderen verzekeren. Samen moeten we recycleren, composteren en onze wegen zwerfvuilvrij houden.

Investeren in een  containerpark dat beantwoordt aan vernieuwde normen is een goede zaak. Heers heeft recht op een modern containerpark : betaalbaar, goed gelegen, gemakkelijk bereikbaar en zonder hinder.

We willen het containerpark uit de kleine dorpskern van  Opheers weghalen en zien het liever verhuizen in de richting van een zone waar inwoners er geen last van hebben. Dat is geen simpele en zeker geen goedkope optie. We zijn er echter van overtuigd dat het mogelijk is en we vinden deze kosten wél gerechtvaardigd.

Het moet een modern park worden met containers die verzonken zijn in de grond zodat de gevaarlijke trappen overbodig worden. Het park zal worden uitgebaat door Limburg.Net. Er moet strenger worden toegekeken op het sorteren.

Het afval dat wij produceren en dat we niet recycleren moét verminderen. Tegelijk wordt het zwerfvuil harder bestreden. GAS-boetes effectief uitvoeren door de pakkans te verhogen dmv. camera’s op de zwerfvuilgevoelige plaatsen.

Met de heroprichting van een dorpsconciërgeteam  wordt er efficiënter, meer gericht en  constanter gecontroleerd op het ganse grondgebied van Heers.

Sluikstorten aanpakken en bestraffen

In naburige gemeentes kon de politie verscheidene sluikstorters identificeren dankzij een mobiele camera van de gemeente. Een goede zaak vindt N-VA. We willen in Heers dit voorbeeld volgen en zullen in de toekomst de aankoop van enkele camera’s op de agenda plaatsen. De vele verdoken hoekjes en afgelegen straten in onze gemeente zijn een aantrekkelijke trekpleister voor sluikstortmisdadigers. Dat moet stoppen. Meer nog dan preventief te op te treden, willen we dat de daders ook daadwerkelijk gestraft worden.

Want een propere gemeente, daar bent u trots op. Een propere gemeente is bovendien ook een aantrekkelijke gemeente. Schoon Heers is mooi Heers. Voor minder gaan we niet.

Goed onderhoud van straten en pleinen

Een landelijke gemeente als heers heeft veel straten die om correct onderhoud smeken. Daarbij zijn er her en der in de deelgemeenten heel wat pleintjes. Pleintjes die de sociale cohesie bevorderen en buurtvriendelijkheid positief in de hand werken. Slecht onderhoud zorgt voor verloedering en een gevoel van onveiligheid.

Goed onderhouden straten zijn veilige straten, zowel voor gemotoriseerd- als niet gemotoriseerd vervoer. Een goed onderhoud tekent zich door een correct beheer van zowel de wegen zelf als van de bermen. Slecht onderhouden bermen leiden tot verkeersonveilige situaties en heel wat negatieve feedback bij de bevolking.  Bovendien zijn goed onderhouden straten en pleinen een aantrekkingspool voor het toerisme, waarbij onze regio vaak het ‘Toscane van België’ wordt genoemd.

Een aangepast bermbeheersplan en dito plan voor het intact houden van onze wegen en verkavelingswegen, is een must om onze gemeente om haar aantrekkelijkheid te behouden.

Veiligheid als voornaamste zorg voor de gemeente

De voornaamste indicatoren voor veiligheid in onze kleinere gemeente zijn diefstal , verkeersveiligheid, zwerfvuil en  sluikstorten.

Heers is een relatief veilige gemeente als we alle indicatoren in acht nemen : het landelijke karakter van de gemeente, een stevige buurtwerking die de sociale controle stimuleert en  de relatief kleine politiezone maken het veilig wonen.

Blijven inzetten op buurtwerking door o.a. WhatsApp groepen en sociale controle is één van de sleutels om de veiligheid te handhaven.  De gemeente kan hier de drijvende kracht blijven.

Ook de visie op het aanpakken van sluikstorten en het sensibiliseren van burgers en verenigingen om deel te nemen aan initiatieven als ‘Mooimakers’ zorgen voor een groter verantwoordelijkheidsgevoel en betrokkenheid bij de burgers.

Respectvolle (her)bestemming van onze kerken

Twaalf deelgemeenten en even veel kerken : Heers moet hier een goed plan op tafel leggen om de eigenheid van deze kerkdorpen te bewaren. Kerken bepalen nog steeds het dorpsgezicht en zijn nog steeds het symbool en baken van een kleinere leefgemeenschap.

Heers is de eerste gemeente in Vlaanderen die in aanmerking kwam voor een subsidie voor de haalbaarheidsstudie van een nevenbestemming voor een kerk.

Alles begon bij het parochiekerkenplan dat in 2014 door het centrale kerkbestuur van Heers werd opgemaakt. Van de 12 kerken zullen er 4 hun huidige bestemming behouden. De overige bidplaatsen komen mogelijks in aanmerking voor een nevenbestemming.

Als voorbeeld werd de kerk van Mettekoven voorgesteld omdat deze zich perfect leent voor een nieuw project. Ten eerste is dit geen ‘beschermde’ kerk en ten tweede hebben de Mettekovenaren zich vanaf de start van hun creatiefste kant laten zien.

Tijdens het hele proces werd er regelmatig afgestemd met het kerkbestuur en de geïnteresseerde inwoners van Mettekoven. Een subsidie aanvraag voor een haalbaarheidsstudie met principiële goedkeuring betekende de start van het project

N-VA Heers is blij dat er voor een nevenbestemming is gekozen omdat  op die manier de kerk deels zijn pastorale taak blijft behouden. Dat heeft veel draagvlak gecreëerd bij de bevolking.

Wij willen dan ook werk maken om de andere kerken in onze gemeente hetzelfde traject te laten volgen .  Ideeën voor het niet-sacrale kerkdeel zijn er in elk geval genoeg : van buurthuis en tentoonstellingsruimte tot een markt voor lokale producenten. Aankloppen bij de hogere overheden om ondersteuning te krijgen is een grote uitdaging voor ons toekomstige gemeentebestuur.