Windmolenpark op de grens van Horpmaal en Vechmaal?

Op 25 maart 2012, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken, Windmolens

Met grote verwondering vernamen we gisteren van een alerte inwoner van Vechmaal dat Electrawinds NV, een energiebedrijf uit Oostende,  in Oreye een vergunning wil aanvragen voor het bouwen van 7 windturbines met een totaal maximum vermogen van 21 megawatt op de grens van Oreye, Horpmaal en Vechmaal. Wij namen onmiddellijk contact op met enkele vrienden uit onze buurgemeente Oreye om zicht te krijgen op de plannen.

De N-VA is absoluut voorstander van groene energie maar 7 windturbines op de grens van onze gemeente, daar willen we wel even wat informatie over… Wat zal de impact zijn op ons landschap? Zal er geluidshinder zijn? Wat zijn de gevolgen voor ons vogelbestand?

Op dinsdag, 27 maart om 19.00 uur organiseert Electrawinds een publieke infovergadering  in de
gemeenteschool van Oreye (rue de la Cité 20). Tijdens deze vergadering zal Electrawinds het project toelichten en krijgt iedereen de kans om vragen te stellen en opmerkingen te formuleren.

Het schepencollege en de milieuraad van Heers werden, naar wij vernomen hebben, ingelicht over de plannen en over de infovergadering van 27 maart 2012. Het is ons niet duidelijk welke initiatieven zij ondertussen genomen hebben maar wij vinden het bijzonder jammer dat er weinig moeite werd gedaan om de inwoners van Horpmaal, Vechmaal en Heks rechtstreeks te informeren over het project én over de infovergadering. Wij kunnen ons niet voorstellen dat men zich bij een project van dergelijke omvang zou willen beperken tot het aanplakken van een de bekendmaking aan het gemeentehuis!

De bestuursleden van N-VA Heers nemen op dit ogenblik nog geen standpunt in m.b.t. de vergunningsaanvraag. Wij willen ons eerst goed informeren over de impact van het project.  Wij vinden het wel erg belangrijk dat niet alleen de inwoners van Oreye maar ook u, als betrokkene, zich goed kan informeren.

Via dit bericht willen we u dan ook graag de mogelijkheid bieden om deel te nemen aan de  publieke infovergadering van dinsdag, 27 maart 2012 in Oreye. N-VA Heers zal in elk geval aanwezig zijn!