Waar ligt de grens van onze gastvrijheid?

Op 4 februari 2016, over deze onderwerpen: Asiel en migratie

Anywhere the wind blows…
Crombez trekt, op vraag van jong sp.a, zijn staart in en wijzigt zijn standpunt. De zogenoemde 'push backs' van vluchtelingen zijn namelijk bij heel wat sp.a'ers in het verkeerde keelgat geschoten. Je kan het opportunisme noemen, of voortschrijdend inzicht van meneer Crombez. Het staat in elk geval vast dat sp.a, als linkse partij hopeloos op zoek gaat naar het juiste evenwicht tussen  delen en beschermen.

Iedereen is op zoek…
Laat ons eerlijk zijn. We zijn waarschijnlijk allemaal een beetje op zoek naar het ethisch middelpunt. Onze staatsecretaris Theo Francken inclusief. Is het niet evident dat we in ons beschaafde land niemand laten verhongeren of sterven van de kou. Maar waar eindigt onze solidariteit? Zijn we eigenlijk wel bereid om aan koopkracht in te boeten ten voordele van asielzoekers? En hoe echt is hun verhaal? Wie is politiek vluchteling en wie is economisch vluchteling?

De zonder-haat-straat…
Voor mij is het ondertussen een uitgemaakte zaak. Wie in gevaar is mag komen aankloppen. Het maakt me niet uit welke kleur of godsdienst. Maar met dezelfde rechten komen ook dezelfde plichten én dezelfde moraliteit. Goeie afspraken maken goeie vrienden.

Jan Leus