Politieke partijen debatteren over ondernemen in Heers

Op 23 juni 2012, over deze onderwerpen: beleid gemeente, Lokale economie

“Vanuit UNIZO-Heers hadden we op 8 maart onze ondernemersprioriteiten voor de komende gemeenteraadsverkiezingen overhandigd aan de voorzitters van de lokale politieke partijen”, vertelt voorzitter Paul Boelen. “In opvolging hiervan hebben we de politici uitgenodigd voor een debatavond waarin ze kunnen aangeven hoe ze precies werk zullen maken van meer en beter ondernemen in Heers. Het succes van een gemeente hangt immers voor een belangrijk deel af van de economische dynamiek die er heerst. UNIZO-Heers staat klaar om, samen met hen die starten op 1 januari 2013, de handschoen op te nemen en de volgende zes jaar constructief mee te werken aan een sterk economisch beleid voor onze gemeente.” De lokale politieke partijen CD&V, sp.a-DUMONT, open VLD en N-VA, stuurden ieder 2 kopstukken naar het debat om het partijstandpunt op een drietal aandachtspunten van UNIZO kenbaar te maken.

Ondernemersvriendelijke dienstverlening

“Unizo-Heers vraagt een aanspreekpunt lokale economie binnen de gemeentelijke administratie en het investeren in deskundige ambtenaren”, zei moderator Jerry Crombez van UNIZO-nationaal. Volgens burgemeester Gerald Kindermans(CD&V) hebben ondernemers de gemeente het meest nodig voor vergunningen. “Inwoners hebben een deskundige uitleg nodig wanneer ze info of advies komen vragen. Daarom hebben we recent 3 jonge universitairen aangeworven die kennis van zaken hebben op het vlak van ruimtelijke ordening, stedenbouw, milieu en toerisme, dat is de basis voor klantvriendelijke dienstverlening.
Onze gemeente is veel te klein en er zijn te weinig ondernemingen om nog een aparte ambtenaar voor de lokale economie aan te werven.” De nieuwe N-VA-afdeling begrijpt dat er geen budget is maar vindt wel dat de dienstverlening beter moet. “Het digitaal ondernemersloket op de website is voor verbetering vatbaar”, vertelde Jan Leus. “Het nodigt niet uit, maak dat aantrekkelijker en interactiever. Help de ondernemer met het invullen van formulieren, zorg dat de bevoegde ambtenaren de nodige vorming krijgen. Geef de ondernemer een mentor die knepen van het vak kent. Zulke maatregelen hoeven geen fortuin te kosten.”

Handelsbeleid

Heers telt 1.4725 arbeidsplaatsen, de meeste inwoners spenderen hun geld buiten de gemeente. “Een goed handelsbeleid veronderstelt een goede mobiliteit, bereikbaarheid en parkeergelegenheid, die randvoorwaarden zijn hier nochtans ingevuld”, klonk het bij CD&V. “Ik merk wel dat mensen van Borgloon hier komen winkelen”, zei burgemeester Kindermans. “Wij hebben geen industriezone, laat dat maar in Sint-Truiden en Tongeren. We trachten wel om winkelen in Heers aantrekkelijk te maken. Maar jammer genoeg krijg je het aanbod aan handelszaken hier niet ingevuld. Kijk maar eens naar het bouwproject op de hoek van de Steenweg en Nieuwe Steenweg, de projectontwikkelaar heeft na lang en tevergeefs wachten om gevraagd om de gelijkvloerse verdieping particulier te verkopen. We kunnen de appetijt van de ondernemers niet zelf aanwakkeren.”

“Het aantrekken en promoten van nieuwe handelszaken is inderdaad belangrijk voor een gemeente, maar niet de core business”, zei voorzitter Pascal Vanswegenhoven van Open VLD. “Dit kun je als gemeente dan ook enkel samen met UNIZO realiseren. Een mooie, up-to-date gemeentelijke website met de nodige aandacht voor de ondernemer is alvast een begin. Op het vlak van city marketing moet je ook verder dan zes jaar durven kijken, niet enkel met de Eneco Tour op korte termijn willen scoren.”

Toerisme

UNIZO vroeg een marketingplan voor Heers uit te werken. N-VA dacht eraan om de toeristen een etui aan te bieden, met gemeenteplan en waardebonnen bij lokale handelaars. “Je moet handelaars betrekken bij de promotie van de gemeente”, vertelde voorzitter Marc Van Den Brande. “Je kan de activiteiten van de dorpsraden stimuleren door ze te promoten bij de plaatselijke horeca. Je moet je lot in eigen handen nemen en zorgen dat je ook gepromoot wordt in de eigen regio. De gemiddelde Vlaming weet Heers niet eens liggen.”

Meerderheidspartij sp.a-DUMONT was het hier niet mee eens. “Men weet Heers wel degelijk liggen”, zei schepen Freddy Dawans. “Onze gemeente beschikt trouwens over 260 km gemeentewegen en verschillende cultuurhistorische gebouwen die allemaal onderhouden moeten worden, dat is ook toerisme. We hebben enkele pleintjes heringericht, we hebben een geogids in kleur, ik denk dat we op het vlak van promotie van de eigen gemeente goed bezig zijn.”