Plannen voor drie windmolens aan autokeuring

Op 27 april 2012

Heers en het Luikse Oreye zijn tegenwoordig erg in trek bij de windboeren. Nadat de firma Electrawinds uit Oostende begin maart bekend had gemaakt dat ze ten noorden van de Chaussée Romaine in het Luikse Oreye, vlakbij de grens met Horpmaal en Vechmaal, zeven windmolens wil plaatsen, heeft nu Storm Management nv plannen voor drie windmolens aan de autokeuring. "We hebben daarvoor een bouwvergunning aangevraagd bij het Vlaams Gewest en een milieuvergunning bij de provincie Limburg", zegt projectleider Christophe Alloo van Storm Management. "Ze moeten evenwijdig met de Steenweg komen in het verlengde van de kmo-zone. Er zijn geen huizen in de buurt. De drie turbines zijn 150 meter hoog en moeten stroom leveren voor zowat 4.500 gezinnen. Dat is niet zo veel verschil met de bevolking van Heers. Op 15 mei om 20 uur is er daarover een infovergadering in het administratief centrum. Waarom Heers? Er is veel ruimte. De windmolens moeten in landbouwgebied komen. We hebben van de eigenaars van de gronden het recht van opstal", zegt Alloo.

Eind maart was er in Oreye een infovergadering over het project daar. "De mogelijkheid bestaat dat we ook over de grens in Heers vier of zes windturbines plaatsen", zegt Herman Bekaert, projectmanager van Electrawinds. "Ik geef toe dat we op twee paarden wedden. Als het misloopt in Wallonië, kunnen we misschien nog in Heers terecht. Als het in Oreye doorgaat, zien we wat we doen in Heers. Daarover bestaat nog geen dossier."

Jan Leus, ondervoorzitter van de N-VA in Heers en inwoner van Vechmaal, vindt dat de gemeente Heers sowieso een infovergadering moet organiseren voor haar bewoners. "De mensen weten nu niet waar ze aan toe zijn. Ik heb daarover een brief geschreven naar het schepencollege. We spreken ons niet uit voor of tegen de windmolens."

Burgemeester Gerald Kindermans (CD&V) vindt dat onzin. "We weten nog niet of de windmolens in Oreye er komen. De procedure in Wallonië is omgekeerd dan in Vlaanderen. Daar loopt sowieso nog een openbaar onderzoek. We kunnen hier toch niet op de zaken vooruitlopen. Maar Herman Bekaert zei me dat er ofwel in Oreye ofwel in Heers windmolens komen, niet in de twee gemeenten. Daar moet duidelijkheid over komen."

Voorkeurslocatie

Intussen werkt de provincie Limburg aan een plan voor voorkeurslocaties voor windmolens zodat de windboeren weten waar ze wel en niet kunnen bouwen. Dat wordt binnenkort voorgesteld. "We zijn voor alternatieve energie, maar we willen liever geen windmolens in het open landschap", zegt gedeputeerde van Leefmilieu Frank Smeets (CD&V). "We bekijken met de deputatie wel elk dossier afzonderlijk voor de milieuvergunning, ook al is de aanvraag niet voor een voorkeurslocatie. Het is niet omdat een plaats geen voorkeurslocatie is dat er sowieso geen windmolens kunnen komen. Ik weet niet uit het hoofd welke locatie Heers is." RaEi