Over sterren en toekomst ....

Op 13 september 2017, over deze onderwerpen: Algemeen beieid

Wij zijn dus uit de meerderheid gestapt… Het stond langzaam maar zeker in de sterren geschreven. En misschien vindt u het wel interessant om onze versie van het verhaal te horen: ongefilterd, zonder knip- en plakwerk en ook een klein beetje vanuit het hart.

Sinds de start van deze legislatuur ging het met de samenwerking in onze coalitie stelselmatig bergaf, tot grote frustratie van beide partijen. Niet alleen de prioritaire beleidslijnen, maar ook de vergaderethiek, de rekentechnieken en de dossieraanpak lagen mijlenver uit elkaar.

Maar een goed spoor is gemaakt met stevige dwarsliggers en dus speelden we binnen het schepencollege de rol die we wilden spelen: de rol van lange-termijn-denkers en van een gezond financieel beleid. Een tegengewicht tegen wat we oneerbiedig facebookpolitiek noemen. Beslissingen nemen die niet ‘stem’-gedreven zijn is de grootste uitdaging van een regerende meerderheid.

Sinds we begin 2017 niet langer onze bevoegdheden mochten uitoefenen hebben we vaak getwijfeld over onze plaats in de Heerse politiek. Het vertrouwen is weg, dat geven we graag toe.

En sinds het schepencollege van vorige week maandag is de twijfel weg. Je kan discussiëren over woorden en notulen maar het gedrag van onze collega schepen was er voor ons ver over. Yves en ik kunnen wel tegen een stootje maar we wensen niet langer deel uit te maken van dit clubje.

En dus heeft Dumont-VLD het voor het zeggen… De kiezer heeft altijd gelijk. Maar mocht u toch hier en daar twijfelen, kom dan eens naar één van volgende gemeenteraden of neem contact met ons op. Wij vertellen u graag wat onze visie is voor onze gemeente.

Sportief als we (proberen te) zijn, wensen we de lijst Dumont-VLD het beste voor de komende maanden. Ik begrijp dat ze zich met hand en tand willen verdedigen. Wij proberen ondertussen te wennen aan de stoelen van de oppositie waar we enkele oude bekenden tegenkomen. We hoeven nu voor niets of niemand meer te zwijgen. "Elk nadeel hebt z'n voordeel …"

Jan Leus
Ex-schepen van Heers