“N-VA Heers krijgt gelijk van gouverneur”

Op 3 maart 2021, over deze onderwerpen: beleid gemeente
“N-VA Heers krijgt gelijk van gouverneur”

N-VA Heers dient klacht in tegen de gemeenteraadsbeslissing van 14/12/2021 en krijgt gelijk van het Agentschap Binnenlands Bestuur. Daarop vernietigde de gouverneur de gemeenteraadsbeslissing”

Op de gemeenteraad van 14 december 2020 keurde VLDumont de aankoop van 12 e-books goed voor een tegenwaarde van 50.320 EUR bij Mevr. H. uit Heers.  Als N-VA konden wij ons niet verzoenen met deze beslissing en de manier waarop deze gebeurde.

Waarover ging deze aankoop?

VLDumont besliste om bij Mevr. H. 12 e-books (digitaal boek) aan te kopen, één per kerkdorp, met daarin een aantal oude en nieuwe foto’s van dat dorp. Verder werden er een verhaal van een dorpsbewoner alsook een dorpswandeling in opgenomen. Eén digitaal boek kostte zo maar eventjes 4.235 EUR en er werden er dus 12 aangekocht.  Is het niet logisch dat je minstens een voorbeeld te zien krijgt van wat je aankoopt? Niet dus … Ook de vage prijsopgave riep vragen op die we niet naast ons konden neerleggen.

Voor een dergelijke ‘grote’ aankoop is het uitschrijven van een openbare aanbesteding de regel. Zo krijgen alle geïnteresseerden de kans om mee te dingen voor deze opdracht. Niet nodig, vond men bij VLDumont. Zij kozen ervoor de opdracht zonder openbare aanbesteding aan Mevr. H. te gunnen en de opdracht als “unieke artistieke prestatie” in te kleuren. Het moet gezegd: een creatieve manier om de wet te omzeilen. Die 50.320 Euro zien we in crisistijd beter besteedt. Het was niet meer dan onze plicht om klacht neer te leggen.

De gemeenteraadsbeslissing werd dan ook door het Agentschap Binnenlands Bestuur en de gouverneur integraal vernietigd.

Het gemeentebestuur wordt verplicht het vernietigingsbesluit met alle argumenten te publiceren op de ‘officiële’ website van de gemeente.

N-VA Heers blijft waken dat uw centen niet verspild worden…

(De beslissing van de gouverneur kunt u lezen via download dossiers (link in de rechter zijlijn)