Gemeente Heers steunt het project voor het behoud van hoogstamboomgaarden

Op 23 juni 2017, over deze onderwerpen: beleid gemeente, Lokale economie, Milieu

Op 16 juni tekende Jan Leus, onze schepen van Natuur en Leefmilieu, voor de gemeente Heers de intentieverklaring die de basis vormt voor een brede samenwerking tussen verschillende Vlaamse organisaties en lokale besturen. Alle partners werken via deze verklaring samen aan een toekomst voor het hoogstamboomgaardenbeleid in Haspengouw.

Hoogstamboomgaarden maken al sinds de middeleeuwen deel uit van het Haspengouwse landschap. Aanvankelijk sloten ze aan bij hoeven of kasteeltuinen maar later groeiden deze fruitweiden uit tot uitgestrekte boomgaarden waarbij het fruit op grote schaal werd geteeld. Ook in Heers heeft de fruitindustrie geleid tot een uniek en gevarieerd cultuurlandschap dat het uithangbord is geworden voor toerisme in de streek.

Maar onze hoogstambomen zijn bedreigd. Maar liefst 90% van de hoogstamboom-gaarden is verdwenen. Wat nog rest moeten we bijgevolg koesteren om ons landschap, maar ook de oude fruitrassen, in stand te houden. Het Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren en de Nationale Boomgaardenstichting werken al jaren duurzame projecten uit voor het behoud van hoogstamboomgaardenareaal.  Jan tekende daarom met volle overtuiging deze intentieverklaring.