Een nieuw schepencollege in Heers

Op 26 november 2012

In Heers hebben de meerderheidspartijen, Dumont (7 zetels), Open Vld (3 zetels) en N-VA (3 zetels) een akkoord bereikt over de verdeling van de mandaten.

Kristof Pirard van Open Vld werd reeds eerder voorgedragen als nieuwe burgemeester. Na twee jaar geeft hij de burgemeestersjerp door aan Henri Dumont. Pirard volgt op dat moment Carina Volont (Dumont) op als schepen van cultuur, onderwijs, jeugd & buurthuizen.

Henri Dumont blijft eerst twee jaar op post als schepen van openbare werken en is in die functie tevens bevoegd voor de technische dienst, de groendienst, het containerpark en energiebeleid. Dit mandaat zal na twee jaar overgenomen worden door Charly Vanandroye en Laurent Mathei (beiden lijst Dumont).

Jan Leus van N-VA start als nieuwkomer met een stevige portefeuille.  Daarin zitten  financiën, lokale economie, toerisme, natuurbeleid en leefmilieu.

Ook Sonia Houbaer en Heidi Pirlotte van lijst Dumont zijn nieuwe gezichten. Zij nemen elk drie jaar voor hun rekening als schepen van sport, gezondheid, kinderopvang & landbouw. Zij zijn bijkomend verantwoordelijk voor de verfraaiing van de dorpspleintjes en plaatselijke speeltuintjes.

Het voorzitterschap van het OCMW wordt achtereenvolgens waargenomen door Marcel Leenaers (Open Vld) en Yves Rega (N-VA).Vanuit deze functie zijn zij schepen van sociale zaken en seniorenbeleid.

Veel nieuw bloed dus in het schepencollege, maar dat schrikt de respectievelijke lijsttrekkers niet af. ‘Het was tijd voor een frisse wind’, zegt verkiezingsoverwinnaar Dumont, ‘en er is bovendien een grote bereidheid om te leren. Maar we staan er zeker niet alleen voor. Achter de schermen van onze politieke afdelingen wordt er ook hard gewerkt en we zullen ons zoveel mogelijk laten inspireren door de verschillende adviesraden en lokale organisaties.’

Ook de krachtlijnen van het bestuursakkoord liggen ondertussen  vast. Daarover wordt in een volgende persmededeling gecommuniceerd.