Waarom we vinden dat het anders moet....

Op 5 juli 2017, over deze onderwerpen: Algemeen beieid, beleid gemeente

Kinderarmoede is geen ver-van-mijn-bed-show. In België leeft 1 kind op 5 in armoede of loopt een groot risico. U bent verbaasd over dit aantal? Dat kan, want vaak leven deze kinderen in verdoken armoede. Het is niet altijd zichtbaar want het schaamte- en schuldgevoel is vaak groot. Daarom moet kinderarmoede in de eerste plaats uit de taboesfeer, want het is veel meer dan het geldprobleem op zich. Het raakt kinderen in alle facetten van hun leven en de gevolgen zijn verregaand: gezondheid, onderwijskansen, veiligheid en toekomst. De socio-economische achtergrond van een kind is de meest doorslaggevende factor voor zijn welzijn en toekomstperspectieven. Bovendien voelen deze kinderen zich vaak minderwaardig of uitgesloten en dat raakt aan hun zelfvertrouwen en ontwikkelingsmogelijkheden.

In 2015 ondertekende onze burgemeester het charter tegen kinderarmoede:  geen symbolische actie maar een ECHT ENGAGEMENT.

Spijtig voelen wij bij het resultaat van deze actie alleen maar schaamrood.

Het is waar, ontspanning moet kunnen. Een leuk event organiseren en de burger betrekken, het kan een manier zijn om iets in de kijker te brengen. Tenminste, op voorwaarde dat het low-kost is. Niet als de grootste hap van het budget van 75.000 euro, dat jaarlijks ter beschikking staat om kinderarmoede te bestrijden, gebruikt wordt om leuke events te organiseren. Het zorgt voor mooie foto’s op de Facebookpagina, maar ze tonen niet de  realiteit en schieten het doel voorbij.

Les 1 in ongeveer elk boek over armoedebestrijding: werk aan een aantal beleidsmaatregelen die direct impact hebben op de primaire behoefte van kinderen: een gezonde geest in een gezond lichaam. Daarom hebben wij aan onze meerderheidscollega’s een voorstel ingediend om te berekenen of een wekelijkse soepdag en een wekelijkse appeldag een haalbare zaak zou zijn voor alle scholen in Heers. Misschien zit hier zelfs een mogelijkheid om de sociale economie te betrekken. Daarnaast moet er nagedacht worden, hoe we onze sportclubs kunnen ondersteunen, zodat alle jongeren, op een gelijkwaardige manier, aan sportbeleving kunnen doen: bijvoorbeeld door sportkledij goedkoop of gratis aan te bieden. Dat vinden wij in elk geval een goed begin.